Gezond bezig!

Groepstraject

De eerste twee weken zijn geweest van de interventie. De eerste week is een suikerchallenge gedaan. In totaal zijn er die week 63 suikerklontjes bespaard. Dit hadden er elke dag 80 kunnen zijn. Deze klontjes zaten in de drie potten die op tafel stonden. Veel deelnemers hebben geminderd in aantal klontjes. Dat was erg leuk om te zien. Ze waren er bewust mee bezig en vroegen regelmatig of het zo goed ging en hoeveel suiker er in andere producten zaten. Zo kwamen we er achter dat er in bepaalde cup a soup soorten ook wel 3 suikerklontjes per kop soep zaten. Dit was ook voor sommigen een eyeopener. De eerste week is er gehonkbald, en ondanks de wind en het gure weer waren er toch 12 deelnemers die meededen, waardoor we twee teams van zes hadden en een mooie partij konden spelen. Mooi om te zien was dat W er ook enthousiast van werd en zelfs mee wilde doen! Ook mannen als W en J, die er eerst nog wat terughoudend tegenover stonden, deden mee.

In de tweede week is er een challenge over vocht binnenkrijgen gedaan. De deelnemers gingen erg actief aan de slag met de briefjes en vulden keurig hun vochtinname in. Veelal was dit koffie, water of thee. Chocolademelk heb ik maar enkel gezien. Nu ze weten dat er zo veel suiker in chocolademelk zit, heb ik het idee dat dit minder gedronken wordt. Veel deelnemers kwamen op de Hof nog niet aan de 8 koppen, en wisten dat ze thuis nog aan de bak moesten.

 

Wat ik ook leuk vond: H kwam naar me toe en vroeg of ik nog steeds de suiker challenge deed. Ik zei dat die was afgelopen, maar H houdt het nog steeds vol. Hij doet 1 klontje in de koffie i.p.v. 2. Dit vond ik erg knap van hem, en ik heb hem hier ook een groot compliment voor gegeven. Ook R en P drinken inmiddels koffie met 2 klontjes ipv 3, dus ook dit is een verbetering. Mooi om te zien hoe iedereen hier op zijn eigen manier mee omgaat. Het honkballen verliep in de tweede week een stuk positiever, mede dankzij het weer natuurlijk. Het was prachtig weer en de jongens hadden er zichtbaar zin in. W stond om 15:25 al klaar bij het veld, te popelen om te beginnen. Ook de andere jongens kwamen om half 4 aangesneld, en hadden er zin in. Het was een prachtige wedstrijd waarin je goed kon zien hoe fanatiek iedereen is en hoe graag ze willen winnen. Onder andere T en A renden de longen uit hun lijf, en zelfs O deed nog even mee. Iedereen hield er een heel positief gevoel aan over naar mijn idee, en dat is natuurlijk de bedoeling: dat ze plezier krijgen in het sporten, en er met een goed gevoel op terugkijken.

Individuele traject

A, A en L doen mee aan het individuele traject. In de eerste week is een oriëntatiegesprek gehouden met ze, om het over hun doelen te hebben. Ze wilden eigenlijk alle drie afvallen, en A wilde graag veel met korfbal bezig. Hij wilde in eerste instantie alleen met korfbal bezig, maar ik had een weegschaal mee en toen hij zich woog, vond hij toch wel dat hij iets te zwaar was, en vroeg hij zich af wat hij hieraan kon doen. A en L gaven aan niet echt lekker in hun vel te zitten en zich niet goed te voelen in het lichaam wat ze nu hebben. L gaf aan last van haar rug te hebben, en A moet op zijn suikers letten van de dokter en voelt zich door die suikers ook niet altijd even fit. Ik heb alle drie de opdracht gegeven om minimaal 1 dag hun voedingsinname bij te houden, zodat we dat in week 2 konden bespreken. Dit is handig voor hun om inzicht te krijgen in wat ze op een dag eten en drinken, en ik heb zo een inkijkje in hun dagelijkse voeding. Hier kan ik dan weer vragen over stellen en adviezen op baseren. L gaf aan dat ze het lastig vond om etiketten te lezen en wat nu allemaal goed voor je is.

 

Ik heb het met ze alle drie over de Schijf van Vijf gehad in de introductiebijeenkomst van week 1, en hier wil ik ook in de komende weken op verder. De Schijf van Vijf is namelijk een mooi begin en referentiekader voor gezonde voeding. Ik heb folders besteld bij het voedingscentrum die ze in week 2 hebben gekregen. Hierin staat de basis van de Schijf van Vijf uitgelegd, en ik heb er nog mondeling een toelichting bij gegeven. Op deze manier hebben ze eerst voldoende informatie om hier kleine aanpassingen mee te doen. Ook heb ik voor alle drie een papier gemaakt waarop punten staan waar je op kunt letten bij etiketten lezen en etiketten vergelijken. Ook gaven L en A aan dat ze het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten lastig vinden. Ik heb hier ook een papier van gemaakt wat ze in week 2 hebben gekregen, en waarbij ik toelichting heb gegeven. A was de tweede woensdag niet aanwezig, dus hij heeft nog geen tweede gesprek gehad. De gesprekken verlopen tot nu toe heel soepel en ze zijn alle drie erg openhartig over hun leefstijl en over hun twijfels wat gezondheid betreft.